Hooggevoelig, asociaal zijn bespaart je energie, Wenske Pasman, Supervrouwencoach

Hooggevoelig? Asociaal zijn bespaart je energie

 

 

Een dag in de week werk ik op het kantoor van de Feng Shui Academie. Ik deel de werkplek afwisselend met twee collega’s. Twee fantastische vrouwen waaronder mijn bloed eigen moeder. En ondanks dat ik het werk graag doe, ben ik op deze dagen meer moe dan anders. Alsof ik die dag niet goed voor mezelf gezorgd heb, iets wat ik juist heel bewust wel doe.

Ik zocht de oorzaak in het autorijden, ook al geniet ik van het onderweg zijn.

Ik bedacht dat het misschien aan de plek lag; energielekkage, aardstralen, bedenk het maar!

 

Alleen zijn het nooit de omstandigheden die ervoor zorgen dat je vermoeid bent of je gestrest voelt. Uiteindelijk  is het vooral hoe jij met die omstandigheden omgaat.

 

Mijn persoonlijke voorkeuren zijn heel duidelijk. Ik werk het prettigst als ik ergens helemaal in kan duiken. Als ik mijn aandacht in een coachingssessie volledig kan richten op de vrouw die voor me zit. Wanneer ik me oprecht kan verbinden met de sfeer en behoeften van een groep waar ik mijn kennis mee deel. Of wanneer ik geconcentreerd een stuk kan schrijven zodat ik de woorden in mijn hoofd kan horen die ik verder uit schrijf, precies zoals nu. Zonder de afleiding ook nog moeder of huisvrouw te moeten zijn.

Nadat ik een dag alleen had gewerkt op de Academie, liep ik energiek terug naar de auto. De rugzak met spullen was zwaar maar ik voelde me nog super fit. Opdat moment realiseerde ik me hoe sterk ik me voortdurend en geheel onbewust afstem op mijn collega’s als we de werkplek delen.

 

Zo hooggevoelig zijn is niet vreemd.

Steeds meer kinderen maken op school gebruik van hulpmiddelen zoals oorkappen en schermen om geconcentreerd te kunnen werken. Zelfs de juffen dragen ‘niet storen’ -kettingen om letterlijk ongestoord een leerling te kunnen helpen. En de term hsp (hoogsensitief persoon) heeft een vlucht genomen nadat verschillende BN’ers in een thema van Psychologie Magazine vertelden hooggevoelig te zijn. Deze sensitieve mensen worden als uitzonderlijk gezien, anders dan de rest. Maar met respect voor de niet- hooggevoelige onder ons,

 

in de basis van ons menselijke zijn is hooggevoeligheid normaal gedrag

 

In een groep stemmen we ons af op de anderen. We peilen voortdurend de sfeer en zijn continue alert op wat de rest doet. Dit heeft allerlei oer-instinctieve redenen; we willen sociaal zijn, leuk gevonden worden, bij de groep horen en niets missen. Want binnen de geborgenheid van een groep vinden wij veiligheid, als een olifant in de kring van haar kudde.

 

Die alertheid, dat gespitst zijn op je omgeving en de rest, kost je bakken met energie. En dan heb je nog niets gedaan aan je werk.

De oorkappen en schermen rondom je bureau zijn dus helemaal zo gek nog niet. Want echt opgaan in je werk, op een manier die moeiteloos voelt, kan alleen als jij je niet tegelijk op andere dingen richt.

Je hoeft niet meteen die hippe kantoortuin te verlaten. Of je collega de kamer uit te bonjouren. Wees gewoonweg minder empathisch en wat vaker asociaal.

 

Stel de zorg voor jezelf boven de zorgzaamheid voor de groep

 

Hoe beter jij je voelt, uitgerust en sterk, hoe makkelijker het is om bij jezelf te blijven in de onderstroom van de massa.

Trek je minder aan van de rest.

Plug vaker je oordoppen in.

Maak een zacht hmmm‘end geluid. (Je kent de mensen die dat doen, toch? Ze glimlachen altijd tevreden en ogen behoorlijk zen)

Hang een ‘nu niet storen’ -bordje op.

Zet alle meldingen op je apparaten stil.

Verplaats de icoontjes van social media app’s naar een sub scherm op je mobiel.

Verzacht het licht van je beeldschermen.

Voel je eigen ademhaling.

Neem regelmatig een moment voor jezelf op het toilet.

Vind de stilte in jezelf.

De sociale ruis om je heen is al het tikken van de regen of het klapperen van een deur. Je kunt je er op richten en je gaan irriteren – dag energie, rust en plezier-. Of je kunt het laten zijn voor wat het is, een geluid in je omgeving, waardoor je jouw energie en rust behoudt voor dat wat werkelijk jouw aandacht verdient.

 

4 Comments

  1. Rita Riemersma

    Heel goed dat er langzamerhand meer inleving voor (vooral) hooggevoeligen komt op o.a. scholen en bedrijven. Door oren af te schermen kan iemand zich beter concentreren zonder afgeleid te worden door welk geluid dan ook. Dat zal ongetwijfeld meer resultaten opleveren.

    • Wenske Pasman

      Ja Rita, inderdaad. Wanneer je je volledig kunt richten op je werk komt dit zeker ten goede van het resultaat. Daarbij ervaar je zelf ook meer voldoening omdat je op een fijne manier je werk hebt kunnen doen! Win – win!

  2. Viona

    Heerlijk herkenbaar hooggevoelig blog, dankjewel voor het delen Wenske!

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.